• wethepeopleofhk

The death of RTHK as an 'independent' broadcaster in communist Hong Kong

Updated: Apr 7

This illegal interference into the independence of RTHK is unacceptable to HK protesters, who are the majority of HK people, and we uphold the Joint Declaration.


The Chinese Communist Party (CCP) is hell bent on continuing down its favourite rabbit hole : CCP is a Xi Jinping one man band capable of playing only the one tune of 'Maoist totalitarianism'.


CCP is a nuclear armed, significantly militarized religious cult!


The CCP are seeking to ensure that there is only: one narrative, one country, one system, one Emperor of the middle kingdom around which the whole world revolves!


Radio Television Hong Kong (RTHK) is the public broadcasting service in Hong Kong (HK). GOW, the predecessor to RTHK was established in 1928 as the first broadcasting service in the city. As a government department under the Commerce and Economic Development Bureau of the Hong Kong Government, RTHK's educational, entertainment, and public affairs programmes are broadcast on its seven radio channels and three television channels, as well as commercial television channels. Unlike other public broadcasters like the BBC and NHK, which are statutory corporations primarily funded by licence fees, RTHK is a government agency directly supported by annual government funding.


HK is a relatively small market, yet the footprint of Cantonese language media from HK reaches deep into Guandong (Canton) Province, China.


The monolith of the HK government is growing as all 'independent' bodies are now coming under the control of the unconstitutional 'national security law' (NSL) enacted by the CCP on 1 July 2020. The UK government has stated that the passing of the NSL was the third breach of China's international treaty obligations under the Joint Declaration.


The future for CCP and HK are linked at the hip because CCP has chosen it this way by repeatedly breaching the Joint Declaration: HK protesters' strategy is '"攬炒 = if we burn you burn with us"'!


The democracy and human rights that HK protesters are fighting for is not just for HK: it is also for all of China including the people of China, Tibet, Xinjiang, Mongolia and all neighbouring states including Taiwan, Myanmar, Vietnam, Laos, Cambodia, Thailand, etc.! Gai yau!


Pepe.



CCP please answer the following UN letters sent to you:



Hong Kong Government Moves to Strengthen Editorial Control Over Broadcaster

RFA 19 February 2021


Radio Television Hong Kong is losing its editorial independence with the publication of a government review, journalists' groups say.


Amid a citywide crackdown on peaceful dissent and political opposition under a draconian national security law imposed by Beijing, authorities in Hong Kong are replacing the head of the city's public broadcaster and reforming its editorial structure to "ensure it complies" with government directives. In a move likely to call into question the editorial independence of Radio Television Hong Kong (RTHK), the government announced on Friday that career bureaucrat Patrick Li would take over from Leung Ka-wing as editor-in-chief from March 1. Leung has resigned six months ahead of his contract term to make way for the appointment. “So, my time has come. After a five-and-a-half-year voyage together, we are running into turbulent waters," he wrote in an email to staff. "The memories of this time will remain with us forever, and we will be grateful for them."

"It's no surprise that favor has turned into disgrace. Leaving, staying: it's all the same to me," he said. The move, which comes after repeated criticism of RTHK from senior figures including police commissioner ChrisTang and chief executive Carrie Lam, was lambasted by journalists as a further attack on press freedom in the city. Hong Kong Journalists' Association (HKJA) chairman Chris Yeung said the fact that the review of RTHK's editorial management system is being proposed after these criticisms suggests that the main point of the report is to strengthen political control over the broadcaster's output. "They are strengthening management and control at various levels so as to manage politically sensitive topics, especially anything critical of the government or the [pro-China] establishment," Yeung said. "At best this will neutralize [RTHK] critical content, and at worst it will eliminate it completely," he said. "This could take the form of requests from management, but also lead to more serious forms of self-censorship [by journalists]." He said government control over RTHK content could have a chilling effect on press freedom throughout the city. 'Inadequacies' in broadcaster operations In its report published on Feb. 19, the Hong Kong government said there were "inadequacies" in the way RTHK, which was modeled on the BBC during British colonial rule, was run. Further "training" would be needed to ensure staff knew what being a government broadcaster entailed, the report said. It called for reforms in the way editorial decisions are made, including giving senior management a say in the editorial content of programs. "Editorial decisions rest principally with individual production officers/team heads (generally at the Senior Programme Officer (SPO) level) based on their own judgment," the report said. "The Editor-in-chief and senior management have been put in a passive position in the programme production process," it said, suggesting that programme-makers and journalists could soon be required to obey top-down directives with regard to the content they produce. RTHK's Programme Staff Union chairwoman, Gladys Chiu said the move would make RTHK subordinate to the government. "RTHK [should] serve the public ... not bureaucrats," Chiu said. "We have now become a political scapegoat." "Editorial autonomy is over, and instead they will be putting strong pressure on anyone trying to tell the truth," she said. "What happened at RTHK today reflects what is going on across Hong Kong." The government's move to reform editorial decision-making at RTHK comes after the broadcaster terminated the permanent civil service contract and benefits of journalist Nabela Qoser, who was known for her hard-hitting questioning of government officials. Qoser's questioning of Lam in the wake of a July 31, 2019 attack by armed thugs on train passengers in Yuen Long at the height of the protest movement prompted Lam and other top officials to walk out of a news conference. The probe continues despite Qoser's exoneration by a previous investigation into complaints about her, RTHK reported last month. Reported by Lu Xi for RFA's Mandarin Service, and by Lau Siu Fung for the Cantonese Service. Translated and edited by Luisetta Mudie.



RFA: Radio Television Hong Kong (RTHK) editor-in-chief Leung Ka-wing, in an undated photo.

Journalists have done more investigation than the Police have.

UPDATE:

Sources: another team produced RTHK's top show, (RTHK, 5 April 2021)


RTHK has aired an episode of its award-winning programme, Hong Kong Connection, that isn't produced by the team normally tasked to do so.


It is understood that the show on Monday evening – which interviewed three musicians who are visually impaired – was produced by a team designated by the broadcaster's management, instead of the public and current affairs section.


Sources said the documentary originally scheduled to be broadcast looked into the room for survival of online media Hong Kong.


They said management had asked for interviews with "blue", or pro-Beijing media, on top of the ones done on the new China desk of Citizen News and the Hong Kong Free Press.


But sources said the production team refused, saying that would have nothing to do with the topic they were looking into.


It remains up in the air whether the original work would be broadcast going forward, and if so, when.

[Extract]


Please read our related Blog:

The daring and the dangerous


Recent Posts

See All